Nederlandse tuinbranche scoorde nooit beter dan in 2020

In het bijzondere coronajaar 2020 realiseerde de Nederlandse tuinbranche zijn hoogste omzet ooit, dat blijkt uit de Tuinmonitor van Tuinbranche Nederland, die wordt samengesteld door GfK. De totale jaaromzet bedroeg 1,95 miljard euro, ruim 19% hoger dan die van 2019. De impact van het gunstige voorjaarsweer en reisbeperkingen was dus groter dan de beperkende maatregelen voor winkelbezoekers. Door de coronamaatregelen kwamen er minder kopers in de winkels, maar de klanten die wel kwamen besteedden gemiddeld hogere bedragen.
“We waren hier erg blij mee zijn, zeker gezien de omzetschades in andere branches maar helaas is die omzet de eerste maanden van 2021 wel verdampt omdat de Nederlandse tuincentra van 15 december 2020 tot half maart 2021 nagenoeg dicht waren ”, zegt Brenda Horstra, adjunct directeur van Tuinbranche Nederland.

Alle productcategorieën in de Nederlandse tuincentra lieten in 2020 een forse groei optekenen. Bij de producten voor huisdieren werd een toename van 20% genoteerd. Met ruim 340 miljoen euro vertegenwoordigt deze categorie het grootste aandeel in de omzetcijfers. Ook het segment ‘niet levend’ groeide hard in waarde. Sterkste stijgers waren barbecues (+52%, naar ruim 43 miljoen euro), tuinmeubelen (+50%, naar 111 miljoen euro), potterie voor buiten (+44%, naar 56 miljoen euro) en tuinhuisjes en afscheidingen (+36% naar 32 miljoen euro). De Nederlander wilde zijn tuin dus duidelijk als extra groene leefruimte inrichten.
In de categorie ‘levend’ waren de groeicijfers minder spectaculair, maar nog steeds fors. Bij bomen en planten voor buiten bedroeg de omzet 314 miljoen euro, een winst van 16%). Bloemen en planten voor binnen plusten 10% en genereerden een omzet van 170 miljoen euro. Het levend goed werd vooral in het voorjaar fors meer verkocht. .

Share