Ga naar de inhoud

Nieuwe conceptstore van Duponzoo gooit hoge ogen

Met de opening van een nieuwe conceptstore schreven de broers Frederic, Olivier en Vincent Dupont recent een nieuw hoofdstuk aan het verhaal van hun West-Vlaamse dierenspeciaalzaak Duponzoo. Van bij het binnenstappen van het indrukwekkende pand is meteen duidelijk dat het familiebedrijf klaar is voor de toekomst. Door in te zetten op persoonlijk contact, een betrouwbare service, een veelzijdig aanbod en grondige vakkennis & expertise werd een duidelijk onderscheidend vermogen gecreëerd dat in België niet of nauwelijks een gelijke kent.

Uniek in België
Op 17 februari 2022 opende dierenspeciaalzaak Duponzoo zijn conceptstore langs de Ringlaan in Kuurne. Enkele weken daarvoor had het familiebedrijf zijn vestiging in Dadizele definitief gesloten.
“Deze was ruim 28 jaar een vertrouwd gezicht in de dorpskern van dit West-Vlaams bedevaartsoord. Maar na diverse uitbreidingen waren we daar uiteindelijk toch op onze capaciteitslimieten gebotst. Een nieuw, groot retailconcept optrekken was er niet mogelijk, zodat zaakvoerders Frederic, Olivier en Vincent Dupont naar een andere locatie uitkeken. Ruim 5 jaar lang speurden ze de regio tussen Roeselare en Menen af, maar een geschikte plek kwamen ze niet tegen. Uiteindelijk stootten ze op dit terrein langs de R8 in Kuurne, dat door zijn fantastische ligging, de prima zichtbaarheid en de vele passage meteen kon bekoren. Voor de broers Dupont hun ideeën in concrete bouwenplannen hebben omgezet, bezochten ze ter inspiratie tientallen petshops in Nederland en Duitsland. Uiteindelijk werden in maart 2021 de werken voor deze imposante belevingswinkel van 3.900 m² – volgens de broers Dupont meteen de grootste dierenspeciaalzaak van ons land – aangevat. Met de realisatie van deze zaak in Kuurne zijn de bouwplannen van Duponzoo echter nog niet afgerond. Op de Tybersite in Menen, de stad waar de eerste zaadjes voor de dierenspeciaalzaak door grootouders Erna Leleu en Denis Dupont werden geplant, wordt weldra een nieuwe vestiging opgetrokken. De concrete timing hangt af van de projectontwikkelaar. Om volledig te kunnen gaan voor onze visie en de eigen waarden, is tot slot de beslissing genomen om niet langer verbonden te blijven aan de Famiflora-groep uit Moeskroen”, preciseert Sabine Rotsaert, marketing manager bij Duponzoo.

Foto’s: doc. Duponzoo

Twee etages
In vergelijking met de speciaalzaak in Dadizele wordt er in Kuurne meer gewerkt met een afdeling per type dier, aldus Sabine Rotsaert.
“Vroeger werden de dieren apart gepresenteerd en dan pas volgde de winkel. Van dat principe zijn we nu afgestapt. In iedere categorie plaatsen we de levende dieren centraal en daarrond staan de gerelateerde producten opgesteld. Hoewel we inzetten op het feit dat de levende dieren maar steeds kort in de winkel vertoeven, zijn alle dierenverblijven ruim en comfortabel ingericht. Op de benedenverdieping is dicht bij de ingang de knaagdierenafdeling terug te vinden, terwijl het vogelgedeelte zich aan de linkerkant situeert. We hebben bewust geopteerd om niet onmiddellijk met de categorieën ‘hond’ en ‘kat’ te starten. Op die manier is het voor consumenten die Duponzoo niet kennen meteen duidelijk dat we een gedifferentieerd en omvangrijk assortiment voeren. De vijverafdeling is semi-open: de bakken met vijvervissen staan gedeeltelijk buiten (weliswaar overdekt) opgesteld, terwijl de gerelateerde producten en voeding in de winkel worden gepresenteerd. Ook de kippen-, konijnen- en knaagdierenafdelingen werden op het gelijkvloers ondergebracht. Dé blikvanger van onze conceptstore is ongetwijfeld onze bovenverdieping – die zowel via een trap als een lift bereikbaar is – waar de focus enorm op winkelbeleving ligt. Daar bevinden zich uitgebreide presentatiestellingen met tientallen soorten aquariumvissen en verschillende reptielenordes. Helemaal achteraan, maar wel perfect zichtbaar vanop de benedenverdieping, hebben we in samenwerking met kwekerij Limara een indrukwekkend papegaaienverblijf ingericht, dat vanaf dag 1 een echte publieks- en aandachtstrekker vormt.”

Totaalconcept
Duponzoo Kuurne is meer dan een dierenspeciaalzaak alleen en fungeert als een multi-servicehub voor de huisdiereigenaar.
“De consument vindt hier diverse dienstverleningen onder één dak terug. Net voor de ingang van onze winkel bevindt zich immers het Pet Health Centre Overleie van Wellopet, waar zowel dierenartsen, groomers als gedragstherapeuten, huisdieren met de beste mogelijk zorg omringen om hun comfort, welzijn en gezondheid te stimuleren. Huisdierenpraktijk Overleie uit Kortrijk, geleid door de dierenartsen Valérie Huvaere en Joshua Dutré (bekend van het VTM-programma ‘Beestig’), fusioneerde onlangs met Wellopet en verhuisde meteen naar onze site. In onze inkom werd tevens een doggywash geïnstalleerd, waardoor de hondeneigenaar zijn geliefde viervoeter op een professionele manier zelf kan wassen. Maar de consument kan niet alleen fysiek bij Duponzoo terecht, we bieden ook een uitgebreide webshop. Omwille van de verhuis is deze momenteel offline, zodat we het assortiment kunnen updaten. Bovendien analyseren we verschillende pistes om een leverdienst aan de onlinewinkel te koppelen”, vertelt Sabine Rotsaert.

Ook klant maakt de switch naar Kuurne…
Om de bestaande klanten mee te nemen in het nieuwe verhaal, rolde Duponzoo de campagne ‘Bye Bye Dadizele’ uit. Op die manier werd de consument niet alleen geïnformeerd over de verhuis, maar kreeg die tevens een voorsmaakje van de nieuwe, buitengewone speciaalzaak die de broers Dupont voor hen in petto hadden.
“Door de jaren heen bouwde Duponzoo een uitvoerig klantenbestand op in West-Vlaanderen, Henegouwen, Noord-Frankrijk en zelfs ver daarbuiten. Uiteraard was het bang afwachten of de klant ons naar Kuurne zou volgen. Maar de eerste openingsdagen waren meteen een voltreffer en sindsdien blijft men makkelijk de weg naar onze nieuwe conceptstore vinden. We krijgen niet enkel vaste, maar tevens aanzienlijk veel nieuwe klanten over de vloer. Dat de consument een grote gunfactor heeft voor de brand ‘Duponzoo’ stemt ons dan ook uitermate tevreden. Als familiebedrijf hebben we altijd de klemtoon gelegd op klantenservice en een persoonlijk contact met de huisdierliefhebber en dat wordt duidelijk geapprecieerd. In de toekomst willen we deze aspecten verder benadrukken, zodat we optimaal kunnen blijven inspelen op de noden van ons cliënteel”, weet Sabine Rotsaert.

…net als de medewerkers
Naast een hoogwaardige klantenservice en een breed, gespecialiseerd aanbod, wil Duponzoo zich verder onderscheiden met degelijk advies op maat van elke klant.
“Advies is bij Duponzoo even belangrijk als de verkoop. Een huisdier is niet zomaar een product: mensen moeten perfect weten waaraan ze beginnen en wat de verzorging inhoudt, vooraleer ze er eentje aanschaffen. We zijn erg fier dat alle ervaringsdeskundigen van de vestiging in Dadizele de overstap naar de nieuwe conceptstore in Kuurne maakten. Het merendeel van onze vakkennis en expertise zit immers bij onze medewerkers. Zij zijn dag in, dag uit met de dieren en artikelen op hun afdeling bezig, wat maakt dat ze deze door en door kennen. Tevens komen zij continu met ons cliënteel in contact, zodat ze perfect op de hoogte zijn van hun noden en bezorgdheid. Bovendien steken we bij Duponzoo veel energie in de opleiding van onze specialisten, zodat ze de klant met kennis van zaken over de diverse dieren kunnen bijstaan. De verzorging van huisdieren is geen exacte wetenschap, maar doordat elke ervaringsdeskundige hier gepassioneerd met zijn vak(gebied) bezig is, weet die perfect wat noodzakelijk is om het dier in kwestie gezond en comfortabel te laten opgroeien en leven. Nagenoeg iedereen is thuis aan de slag als hobbyist, wint informatie bij zijn eigen netwerk (forums, kwekers, enz.), bezoekt vakbeurzen en noem maar op. Dat komt hun knowhow alleen maar ten goede. Bovendien hebben ze een uitstekend contact met onze verschillende leveranciers, die hen op de hoogte houden over productontwikkelingen en markttendensen”, onderstreept Sabine Rotsaert.

Aanbod in functie van klant en dier
Bij de assortimentsbepaling van de conceptstore in Kuurne hanteerde Duponzoo kwaliteit en de klantenbehoefte als de twee essentiële toetsstenen.
“Vergelijken we het aanbod met dat van in Dadizele, dan constateren we dat er zowel merken verdwenen als bijgekomen zijn. In de eerste plaats denken we steeds vanuit wat de huisdierliefhebber wenst. We gaan na waar de consumenten op het vlak van petcare en -voeding naar op zoek zijn en trachten die vraag zo goed als mogelijk in te vullen. Merken we bijvoorbeeld dat meerdere klanten informeren naar referenties die we niet in huis hebben, dan proberen we die in ons assortiment op te nemen als ze beantwoorden aan onze kwaliteitseisen. Alle producten die we presenteren – of het nu om een instapmodel of een high-endartikel gaat – moeten uitmunten qua deugdelijkheid én het algemeen welzijn van het huisdier onderschrijven. Is dit niet het geval, dan bieden we ze niet aan”, legt Sabine Rotsaert uit.

Share