Ga naar de inhoud

Nieuwe locatie bezorgt tuincentrum Univert Pauly-Andrianne een nieuwe dynamiek

Met een historiek van ruim 200 jaar mag Univert Pauly-Andrianne zich zonder twijfel het oudste tuincentrum van Wallonië noemen. Het familiebedrijf Pauly-Andrianne begon oorspronkelijk als granenhandel in de buurt van Baraque de Fraiture, maar ging zich doorheen de jaren meer toespitsen op het tuingebeuren, zowel voor de consument als de professionals. Dit gebeurde enerzijds in het tuincentrum van circa 3.000 m² in het hartje van Verviers, dat ook over een klein atelier beschikte waar gemotoriseerd tuingereedschap voor particulieren en bedrijven werd hersteld. Anderzijds was er ook een tweede vestiging in Sprimont, waar hoofdzakelijk professionele machines werden verkocht en waar men zich vooral richtte op de regio rond Luik. Begin april 2022 werd de zaak in Verviers ingeruild voor een gloednieuw tuincentrum van ruim 5.000 m² op de site Laboru in Theux.

Meer ruimte
“De winkel in het centrum van Verviers botste op zijn limieten”, verklaart Joël Filot, gedelegeerd bestuurder bij Univert Pauly-Andrianne, de verhuis. “We beschikten slechts over een beperkte parking. In het weekend was het vaak aanschuiven om die op te kunnen rijden. Ook het atelier werd te klein om de herstellingen, die ruim 50% van onze omzet vertegenwoordigen, in alle comfort te kunnen uitvoeren. Een verhuis drong zich dan ook op. Hier in Theux vonden we een geschikte locatie, vlakbij de afrit van de snelweg E42. Bovendien konden we hier de winkel- en atelieroppervlakte en het aantal parkeerplaatsen fors uitbreiden. Bij de bouw van het nieuwe tuincentrum hebben we ingezet op sustainability. Zo is o.a. de parking uitgerust met waterdoorlatende verharding, vangen we regenwater op en plaatsten we zonnepanelen op het dak van het gebouw. Als tuincentrum hebben we een sterke link met de natuur, dus vonden we het belangrijk klimaatvriendelijk en duurzaam te bouwen. Al zijn er natuurlijk altijd factoren, zoals haalbaarheid en het kostenplaatje, waar je rekening mee moet houden. De verhuis zelf verliep vrij vlekkeloos, ook al gebeurde die midden in het voorjaarsseizoen. Maar dankzij een goede voorbereiding kenden we eigenlijk geen noemenswaardige problemen. ”

Expansie aanbod
Het nieuwe gebouw in Theux telt 2 verdiepingen.
“Op de benedenetage vinden tuinaannemers en hoveniers een brede waaier aan machines, apparatuur en gereedschappen, die zowel te koop als te huur zijn. Vóór de verhuis stonden we zelf in voor de verhuring, maar hier hebben we deze activiteit uitbesteed aan de firma City Rent. Op het gelijkvloers presenteren we een ruim gamma tuinartikelen, barbecues, decoratie, tuinmeubelen, petfood en huisdiertoebehoren en dergelijke. Bovendien verkopen we nu ook levend groen, iets wat we in Verviers niet deden. We beschikken hier over een grote serre en een overdekte buitenafdeling met planten, struiken en bomen. Die assortimentsuitbreiding was trouwens de aanleiding om onze naam te veranderen. Sinds de verhuis gaan we als Univert Pauly-Andrianne door het leven, waardoor we benadrukken dat de consument bij ons terecht kan voor het ganse ‘groenuniversum’ en we een totaalaanbod voor tuin- en natuurliefhebbers voeren. Dergelijke, grootschalige concepten waarbij beleving centraal staat, zijn in Vlaanderen en Nederland al erg ingeburgerd, maar in Wallonië zijn we echt één van de pioniers”, schetst Joël Filot.

Aandacht voor lokale producten
Verder maakte Univert Pauly-Andrianne van de gelegenheid gebruik om het aantal leveranciers sterk te rationaliseren.
“We stelden diverse belangrijke criteria voorop, waaraan onze partners moesten voldoen. Was dit niet het geval, dan hebben we de samenwerking stopgezet. Eén van de belangrijkste aandachtspunten was de dienst na verkoop, want die is essentieel om zich te onderscheiden van de webshops. Met veel van onze leveranciers, zoals Weber, Husqvarna, Stihl en 4 Seasons Outdoor, werken we al tientallen jaren voortreffelijk samen. We opteerden trouwens zo veel mogelijk voor lokale leveranciers, al is dat in sommige productgroepen moeilijk, zoals tuinmeubels en barbecues, omdat er weinig Belgische ondernemingen zijn. Maar ook in die segmenten proberen we toch zo dicht mogelijk bij huis te blijven en werken we o.a. met diverse Franse ondernemingen samen”, benadrukt Joël Filot.

Duidelijke boost
De nieuwe locatie had alvast een positieve impact op het klantenbestand en op de omzet van Univert Pauly-Andrianne.
“Vroeger kwam het cliënteel vooral uit de directe omgeving, maar nu stellen we vast dat ook mensen uit Luik, Malmédy of Eupen tot hier rijden. Meer dan een jaar na de opening verwelkomen we nog elke dag nieuwe klanten. Tevens zijn er ook nog oude klanten die nu pas de weg naar hier gevonden hebben. Daarom zetten we er sterk op in om onze naamsbekendheid verder te verhogen. Zo organiseren we regelmatig activiteiten, zoals nocturnes, een ladies night, een modeshow, barbecuedemo’s en dergelijke. Deze worden telkens druk bijgewoond. Verder lopen er cross-marketingacties met winkels uit de buurt. Met onze klantenkaart krijgen ze dan bijvoorbeeld korting op hun aankopen in de desbetreffende zaken. Wij maken dan weer promotie voor hen in een speciale vitrine aan de ingang van ons tuincentrum. Voorts zijn we erg actief op sociale media. We werken eveneens met digitale brochures die we op regelmatige basis versturen. Deze bieden het voordeel dat we die specifiek kunnen afstemmen op bepaalde doelgroepen. De verhuis kwam ook het omzetcijfer van het tuincentrum ten goede. In de sector hoor ik dat na de hoogconjunctuur tijdens de coronapandemie de verkoop van grote tuinartikelen, zoals barbecues of tuinmeubelen, het voorbije jaar in veel tuincentra sterk terugliep. Wij hebben daar niets van gemerkt en daar zit de nieuwe locatie ongetwijfeld voor iets tussen”, weet Joël Filot.

Uitgebreid advies verschaffen
Bij Univert Pauly-Andrianne zetten ze zich elke dag in om een referentie te zijn op het gebied van kwaliteit, service, expertise en advies.
“We tellen nauwelijks concurrentie in de buurt, toch zeker niet met een gelijkaardig concept. Dat is enerzijds een enorm pluspunt, maar anderzijds ook een nadeel. Wanneer we meer concurrenten hebben, zal de consument meer vergelijken en sneller vaststellen dat we echt een hoge standaard qua kwaliteit, service en knowhow hanteren. Wat dat laatste betreft, zijn al onze medewerkers specialisten in hun domein of productsegment. Ze gaan steeds op zoek naar de beste keuze voor elke klant en trekken voldoende tijd uit om het cliënteel te adviseren. Ons personeel volgt regelmatig opleidingen, ook bij onze leveranciers, zodat ze alle aangeboden producten grondig kennen. Veel consumenten informeren zich eerst online en komen dan hier om advies en uitleg te vragen over bepaalde referenties. Tegenwoordig is het wel geen evidentie om geschikt personeel aan te trekken, vooral technisch geschoolde medewerkers voor ons atelier vinden is echt een enorme uitdaging. Bij ons is niet zozeer ervaring een doorslaggevende factor, maar wel motivatie: we gaan dan ook voornamelijk op zoek naar personen die echt met goesting in onze branche willen werken”, vertelt Joël Filot.

Omgaan met kritische consument geen evidentie
Ook bij Univert Pauly-Andrianne constateren ze dat de klant steeds veeleisender wordt.
“Uiteraard wil de consument een goed(werkend) en kwalitatief product en een fabricagefout kan altijd voorkomen. Maar tegenwoordig wil men bij de kleinste kras het artikel inruilen voor een nieuw exemplaar. Dit vraagt voor ons heel wat administratie: vandaag de dag is er voor ons tuincentrum en atelier bijna 1 medewerker fulltime bezig met retours. Maar wat me het meest tegen de borst stoot, is dat de consument zich veel coulanter en flexibeler opstelt tegenover webshops: een lichte beschadiging wordt daar eerder als normaal beschouwd. Voor ons is het dus echt noodzakelijk om te kunnen rekenen op leveranciers met een uitstekende dienst na verkoop, zodat ze ons op dat vlak kunnen ondersteunen. In ons atelier bijvoorbeeld zijn soms maar de helft van de werkuren die noodzakelijk zijn voor een herstelling, gedekt door een garantie of afspraken met de leverancier. Vaak moeten we een deel van de kosten op ons nemen, maar dat is een situatie die natuurlijk niet houdbaar blijft”, stelt Joël Filot.

Share