EuroShop 2023, de grootste retailbeurs ter wereld, werd na vijf dagen succesvol afgesloten. Gedurende beurs werd een uitstekende stemming onder de 1.830 exposanten waargenomen. In totaal reisden meer dan 81.000 vakbezoekers uit alle vijf continenten naar Düsseldorf om de nieuwste ontwikkelingen in retail en shopinrichting te ontdekken.
“Vooral met het oog op de huidige uitdagingen in de retail zijn we verheugd dat EuroShop als ’s werelds toonaangevende vakbeurs de bezoekers begeleiding en oriëntatie kon bieden. We zijn onze exposanten een groot compliment verschuldigd. Dankzij hun innovatiekracht zijn ze opnieuw een katalysator voor de hele branche gebleken. Bij de bezoekers viel dan weer het internationale karakter en hun sterke graad van beslissingsbevoegdheid op “, aldus Erhard Wienkamp, Managing Director van de Messe Düsseldorf, die zeer tevreden was over de resultaten van de beurs.”
De exposanten, afkomstig uit 55 verschillende landen, waren erg te spreken over de buitengewoon goede contacten en de duidelijke investeringsbereidheid bij de bezoekers. Het aandeel retailbezoekers steeg opnieuw met 9% tot meer dan 50%. Verder prezen de standhouder de sterke internationale interesse voor het event: 68% van het EuroShop-publiek kwam uit het buitenland. Bijzonder positief was de toename van bezoekers uit Zuidoost-Azië, Afrika en Noord-Amerika. In totaal reisden vakbezoekers uit 141 landen naar EuroShop 2023, waaronder zelfs professionals uit Brazilië, Australië en Nieuw-Zeeland.
“EuroShop bewees opnieuw zijn bijzondere positie als drijvende kracht voor de retailbranche”, zei Michael Gerling, voorzitter van de adviesraad van EuroShop en CEO van het EHI Retail Institute. “De beurs vormde opnieuw een bron van inspiratie en heeft zijn relevantie als toonaangevende internationale beurs op indrukwekkende wijze onderstreept. Na drie moeilijke jaren staan retailers voor belangrijke investeringen inzake toekomstige thema’s, zoals digitalisering, energiebeheer en duurzaamheid.”
EuroShop 2023 bood alles om te voldoen aan de eisen van de hedendaagse klant: in de offline retail blijven shoppers ervan houden om zich onder te dompelen in belevingswerelden en emotioneel aangesproken te worden. Aan de andere kant willen ze niet afzien van het gemak, de snelheid en de hoge mate van personalisering, die ze genieten tijdens het online winkelen. Daarom neemt de digitalisering in bijna alle segmenten van de retail een enorme vlucht vooruit. EuroShop weerspiegelde deze transformatie duidelijk. Buzzwords als Smart Shopping, Connected Retail, Seamless Shopping of Customer Centricity waren alomtegenwoordig op de beursstands. Duurzaamheid was de rode draad die door alle onderdelen van de EuroShop 2023 liep. Exposanten toonden op indrukwekkende wijze aan dat duurzame winkelinrichtingen niet alleen bijdragen aan de bescherming van het klimaat, maar ook veel content bieden om over te vertellen: van innovatieve, biologisch afbreekbare winkelinrichtingsmaterialen tot etalagepoppen die gemaakt zijn van grondstoffen, afkomstig zvan oceaanafval. Bovendien stond het thema energiebesparing centraal, vooral in de segmenten koelkasten en winkelverlichting. Ook de uitgebreide randactiviteiten van EuroShop met praktijkgerichte lezingen en best-practice voorbeelden op zeven podia vielen in de smaak. De volgende EuroShop vindt plaats in Düsseldorf van 22 tot 26 februari 2026. )