De 36ste editie van DIY, PRO & Garden vond na ruim 10 jaar opnieuw plaats in het voorjaar, op 26 & 27 februari in Kortrijk Xpo. Het was een bijzonder positieve editie voor al de professionals uit het doe-het-zelf kanaal, de professionele en technische vakhandel en de tuinsector. De beurs is en blijft duidelijk de ideale ontmoetingsplaats om de laatste markontwikkelingen te zien op de standen, te netwerken binnen de sector en inspiratie op te doen bij de drukbezochte CEO Insight sessies. De volgende DIY, PRO & Garden staat alvast ingepland op 26 & 27 januari 2026.
DIY, PRO & Garden bood dit jaar met 145 exposanten (+6% t.o.v. vorige editie met 1/3 buitenlandse exposanten) een bijzonder gevarieerd aanbod aan productinnovaties uit de segmenten doe-het-zelf, tuin en (bouw)gereedschappen. Met net geen 3.000 vakbezoekers (retailers en zelfstandige detailhandelaars) waren de exposanten vooral positief over de kwaliteit van hun contacten, de nieuwe business opportuniteiten en het sterk ondersteunend randprogramma van de beurs. De boeiende keynotes, waarbij alle belangrijke stakeholders uit de branche aanwezig waren, zorgden duidelijk voor een hoog niveau van de beurs. Daarnaast was het ook gezellig netwerken aan de 3 pop up bars tijdens de Industry Afterwork Drink op het einde van de eerste beursdag.
Tijdens de vakbeurs vonden verschillende keynote sessies plaats van de Captains of DIY & Pro retail. Een succesvol initiatief met volle zalen voor alle sprekers en inspirerende inzichten voor de talrijke aanwezige sectorgenoten.
Patrick Vandenbogaerde, General Manager Brico pleitte voor het samen snel werk maken van een gemeenschappelijke marketing aanpak van data uitwisseling. Dominique Motte, General Manager Gamma België focuste op klantenkennis en een klantgerichte bedrijfscultuur aan de hand van de Employee NPS. Erwin Van Osta, CEO Hubo België, bracht ons dan weer back to basics, met nog veel werk aan de winkel alvorens torenhoog te springen over te complexe materies. Réginald de Woot, Mr.Bricolage België, ziet dan weer vooral cohesie als het geheim van de genetische code die hun DNA bepaalt. En André De Groote, CEO Bouwmaterialen De Groote (Gedimat) & Voorzitter Fema legde de raakvlakken tussen DIY en vakhandel bloot die zich vooral vertalen op de winkelvloer. Klap op de vuurpijl was het panelgesprek met Erwin Van Osta, CEO Hubo België, en 4 Captains of Industry vanuit het exposantenaanbod. Dit panelgesprek had als thema ‘reinventing partnerships retail / supply’ en kan u herbekijken via de website van DIY, PRO & Garden.
Vorige editie werd een aanzet genomen door de beurs DIY, Pro & Garden en de beurs ANIDO, gericht naar dierenspeciaalzaken, in dezelfde periode te organiseren met een overlapping in de namiddag. Na een succesvolle try-out werd deze synergie dit jaar verder uitgebreid en overlapten beide beurzen een volledige dag op maandag. De organisatie noteert alvast een sterke wisselwerking tussen beide beurzen: meer dan 16% van de ANIDO-bezoekers (vooral doe-het-zelf zaken en tuincentra) bezochten ook DIY, Pro & Garden.