Ga naar de inhoud

Prins Petfoods maakt resultaten onderzoek naar behoeftes katteneigenaren bekend

Een uitgebreid onderzoek naar de behoeften en ervaringen van katteneigenaren, uitgevoerd door Prins Petfoods, nieuwe inzichten opgeleverd over het kattenbezit in Nederland. Het onderzoeksrapport, gebaseerd op een representatieve steekproef van 3.114 Nederlandse katteneigenaren, biedt waardevolle informatie voor professionals in de huisdierenbranche. Het doel van dit onderzoek was om een diepgaander begrip te krijgen van de verschillende aspecten van kattenbezit, zoals het oriënteren op en aankoopgedrag ten aanzien van kattenvoeding, de informatiebronnen die zij gebruiken om meer te weten te komen over hun kat, de educatiebehoefte en de uitdagingen waarmee katteneigenaren worden geconfronteerd.

Uit de demografische gegevens blijkt dat het merendeel van de respondenten vrouwen zijn (92%) tussen de 25 en 75 jaar oud, met de leeftijdsgroep 41-55 als de meest voorkomende. Wat betreft het opleidingsniveau heeft bijna de helft van de respondenten een MBO-diploma, 22% geeft aan een Hbo-diploma te hebben en bijna 13% een VMBO-opleiding heeft voltooid. Ongeveer 60% van de respondenten bezit 2 of meer katten, waarbij 80% van de katten zich in de volwassen en senior levensfase bevinden. De meeste katten zijn afkomstig van particulieren met gelegenheidsnestjes, gevolgd door opvangcentra of asielen. Dit benadrukt de cruciale rol van adoptie bij het vinden van een thuis voor katten. De meeste katten leven binnenshuis, waarvan sommigen toegang hebben tot een afgezet gedeelte in de tuin.

Het onderzoek toont verder aan dat de meeste katteneigenaren de voorkeur geven aan brokvoeding en natvoeding voor hun katten, waarbij bijna 45% brokvoeding kiest. Belangrijke factoren bij het kiezen van kattenvoeding zijn acceptatie (smaak), samenstelling, prijs en functionele eigenschappen. Ongeveer de helft van de deelnemers wisselt niet van voedingstype of merk, vaak uit zorg voor de gezondheid en acceptatie van hun kat. Gelukkig geeft 62,5% van de respondenten aan dat hun kat geen gezondheidsproblemen heeft. Bij de keuze voor een voeding laten katteneigenaren ook de eigenschappen van de verpakking meewegen in hun aankoopbeslissing. Het is belangrijk dat de verpakkingen gemakkelijk te openen en te sluiten zijn. Ook wordt het gewaardeerd als alle relevante informatie over de voeding op de verpakking vermeld staat. Daarnaast geeft een aanzienlijk aantal katteneigenaren de voorkeur aan verpakkingen gemaakt van recyclebaar materiaal, vanwege het milieubewuste aspect.

Kattenvoeding wordt het meest gekocht bij dierenspeciaalzaken, gevolgd door webshops en supermarkten. De keuze voor een specifieke locatie wordt beïnvloed door factoren , zoals deskundig advies, service, assortiment en gebruiksgemak. Bijna 70% van de respondenten kan voldoende besteden aan de verzorging van hun kat, terwijl anderen op zoek zijn naar betaalbare opties zonder concessies te willen doen aan kwaliteit. Veel katteneigenaren hebben interesse in het vergroten van hun kennis en educatie over katten, vooral op het gebied van gedrag, gezondheid, opvoeding, voeding en verzorging. Online-videokanalen, online lezingen of cursussen, cursussen op locatie en podcasts worden als populaire leermiddelen beschouwd.

Het rapport bevat niet alleen alle onderzoeksresultaten, maar geeft ook aanbevelingen voor de branche. Op basis van de bevindingen doet het onderzoek enkele suggesties om te zorgen voor een betere tegemoetkoming aan de behoeften van katteneigenaren.

Share