Vanaf april ek. start een nieuw seizoen van geranium (Pelargonium). Om tuincentra, bloemisten, supermarkten, webshops en andere retail in Nederland en België bij de verkoop te ondersteunen, voert Pelargonium for Europe, het collectief van Europese geraniumveredelaars, een uitgebreide promotiecampagne. Consumenten worden zo gestimuleerd om geraniums op hun balkon en terras te zetten om er vervolgens een zomerlang van te genieten. Het campagnethema luidt ‘Hello Summer, Hello Happiness’. Voor de retail zijn gratis social mediapakketten beschikbaar en POS-materiaal voor op de winkelvloer.
Vanaf april zal de geranium veelvuldig in consumentenmedia opduiken. De campagne borduurt voort op resultaten die in de afgelopen verkoopseizoenen zijn behaald. Daarbij wordt nadrukkelijk een combinatie gezocht van traditionele media (zoals televisie en print) en nieuwe media. Via laatstgenoemd kanaal worden ook jongere consumenten aangesproken. Onder meer magazines, dagbladen, tv-programma’s en influencers zullen volop aandacht besteden aan de verschillende Pelargoniumsoorten: van Franse geranium en hanggeraniums tot geurgeraniums. Ook via de Facebookpagina MijnGeranium worden consumenten verleid om geranium aan te schaffen. Onder meer door de pandemie worden balkon en terras nog meer gezien als een plek om te genieten. Dit verkoopseizoen is daarom het thema ‘Hello Summer, Hello Happiness’. De geranium wordt daarin gepresenteerd als ultieme zomerbloeier die veel kleur en vrolijkheid brengt en makkelijk is qua verzorging.
Voor alle retailers is er een gratis promotiepakket beschikbaar met foto’s, video’s en teksten die via de eigen social mediakanalen gedeeld kunnen worden. Geïnteresseerden kunnen terecht op www.pelargonium-trade.com. Tevens ontvangt men automatisch bericht met actuele informatie, bijvoorbeeld in welke tv-programma’s geraniums te zien zijn en wanneer. Daar kan eventueel op worden ingespeeld met eigen voordeelacties. Voor op de winkelvloer heeft Pelargonium for Europe POS-materiaal ontwikkeld voor extra attentiewaarde.
De promotiecampagne ‘Europe in Bloom’, met een hoofdrol voor geranium, is een initiatief van Pelargonium for Europe en wordt mede mogelijk gemaakt met financiële steun van de Europese Unie. In Nederland en België is marketingbureau Concept Factory uit Den Bosch verantwoordelijk voor het uitvoeren van de verschillende campagneonderdelen.