Sierteeltbestedingen lijden onder coronacrisis

De neergaande tendens op de sierteeltmarkt leek gestopt, maar toen kwam de coronacrisis. Tijdens het eerste semester 2020 werden er meer stuks verkocht in Vlaanderen, maar aan een lagere prijs waardoor de sierteeltbestedingen daalden. Dit blijkt uit gegevens die GfK Belgium verzamelde via de consumerscanmethode bij 6 000 Belgische gezinnen in opdracht van VLAM over de periode juli 2019 – juni 2020. De totale particuliere sierteeltbestedingen in België bedroegen in die periode bedroeg 366 miljoen euro of 32,28 euro per capita. 62% hiervan of 226 miljoen euro werd gerealiseerd in Vlaanderen. De sierteeltbestedingen daalden de voorbije periode met 12%. In Vlaanderen bleef deze daling beperkt tot 9%.
Door de lockdown in maart 2020 kwam de verkoop van tuinplanten, ondanks het mooie weer, traag op gang. Winkels waren tijdelijk gesloten en de export liep moeilijk terwijl de productie op volle toeren draaide. Hierdoor was er een overaanbod en een druk op de prijzen. Door het mooie weer in het voorjaar was er een grote vraag naar buitenplanten. De consument met groene vingers, vooral in Vlaanderen, kocht massaal aan lage prijzen. Tijdens het 1e semester van 2020 werden er meer stuks verkocht in Vlaanderen (+16%) maar aan een lagere prijs (-24%), waardoor de bestedingen met 11% daalden.

Binnen de totale sierteeltcategorie hebben de snijbloemen een omzetaandeel van 28% en ze zijn hiermee de belangrijkste categorie, gevolgd door kamerplanten met 22% en de categorie ‘balkon- en perkplanten’ met 21%. De bloemstukken daalden niet enkel in aantal kopers maar verloren ook marktaandeel en daalden van 18 naar 12%.
De aankopen van sierteeltproducten zijn trouwens sterk leeftijds- en levenscyclusgebonden. De sierteeltbestedingen stijgen met de leeftijd. De 50-plussers vormen de belangrijkste groep binnen de sierteeltmarkt. Deze groep is immers goed voor 80% van de omzet. Vooral de 65-plussers zijn trouwe sierteeltkopers.
Bij de verkooppunten is de bloemenwinkel met een marktaandeel van 34% marktleider,  maar ze verloor wel terrein aan de supermarkt, (vooral buurtsupermarkt en hard discount) die op een tweede plaats komt met 29% marktaandeel. Daarna volgt het tuincentrum met 23% marktaandeel. Vooral de bloemenwinkel en de openbare markten moesten zwaar inleveren door de coronacrisis (respect. -29% en -64%). De onlineverkoop boomde, maar kon het verlies van deze kanalen niet goedmaken.

Share