Ga naar de inhoud

TRIXIE viert 50ste verjaardag met vernieuwde huisstijl

TRIXIE, opgericht in 1974 als eenmanszaak door de Deen Bonnik Hansen, is uitgegroeid tot de Europese marktleider voor huisdieraccessoires. De TRIXIE-producten hangen, staan en liggen nu op alle continenten. Dit jaar viert het Noord-Duitse bedrijf zijn 50-jarig bestaan.
“Na de hereniging van Duitsland in de jaren negentig hebben we een ongelooflijke expansie doorgemaakt en konden we de veranderingen in de branche met succes begeleiden”, zegt directeur Volker Haak, die in 1985 bij TRIXIE zijn beroepsopleiding begon. Destijds bestond het team uit 7 medewerkers. Vandaag zijn het er bijna 600 uit 27 verschillende landen, die op kantoor en in de buitendienst 6.500 producten voor honden, katten, knaagdieren, vogels en reptielen verkopen aan de groot- en detailhandel.

Met de verhuizing naar Tarp in 2002 en de voortdurende uitbreiding van de magazijn- en kantoorcapaciteiten, beslaat de TRIXI- site nu ongeveer 98.000m². De opslagruimte omhelst 52.000m² voor ongeveer 90.000 palletplaatsen en verschillende automatische shuttlesystemen.
“Ook de manier waarop wij ons productassortiment benaderen en samenstellen is veranderd”, legt Dirk Jessen uit, tevens directeur en verantwoordelijk voor de inkoop. In het verleden ging het voornamelijk om handelswaar die bij TRIXIE werd aan- en vervolgens weer uitgeleverd, maar inmiddels staat er een productmanagementteam van bijna 20 personen klaar, met experts op het gebied van design, diergeneeskunde en hondentraining om het assortiment voortdurend verder te ontwikkelen met de focus op dierenwelzijn en duurzaamheid.”

Misschien juist omdat Tarp een beetje ‘afgelegen’ ligt aan de bovenrand van Duitsland, is er voortdurend beweging in de richting en strategie van Trixie. Zo startte reeds in 2019 een uitgebreid marktonderzoek voor de ontwikkeling van een nieuwe bedrijfsfilosofie: Friends for life. “Dit past in veel opzichten bij ons”, vertelt marketingmanager Claudia Menzel. “Ons assortiment is zo uitgebreid dat het huisdieren en eigenaren begeleidt in alle levenssituaties, van geboorte tot ouderdom. Maar we zijn ook vrienden als het gaat om onze medewerkers, klanten en leveranciers. We omschrijven onszelf graag als down-to-earth. We noemen iedereen bij de voornaam en gaan vriendelijk en op ooghoogte met elkaar om. Het resultaat is een concept vol persoonlijkheid dat toegankelijk, sympathiek en vrolijk is, maar ook moderniteit en duidelijkheid uitstraalt. Het concept wordt visueel vertaald in een geoptimaliseerd logo, een nieuw verpakkingsontwerp en het gebruikte beeldmateriaal. De ‘eeuwige blauwen’ gaan nu de winkels in met een fris en categoriespecifiek kleurenschema. Het betreft een moderne, opvallende uitstraling die als geheel werkt en emotie uitstraalt.”

Het nieuwe logo is afgeleid van de tot nu toe gebruikte rode ellips om een hoge herkenning te garanderen. De vormgeving is echter eenvoudiger, duidelijker en moderner en biedt met twee toegevoegde i-punten speelsheid en
emotionaliteit. Het nieuwe beeldconcept toont in veel situaties de vriendschappelijke en innige verhouding tussen mens en dier. Op de verpakkingen ligt de focus op de voordelen en het gebruik van het product. Het nieuwe verpakkingsconcept omvat een kleurensysteem voor de individuele productcategorieën, waarop het logo rustig en duidelijk kan worden geplaatst. Om de voormalige TRIXIE-kleur blauw weer op te pakken, kreeg de grootste productcategorie, namelijk ‘stimulatie’ een lichtblauwe tint toegewezen. De productcategorie snacks beschikt een eigen kleurenconcept, omdat er veel verschillende soorten en gamma’s zijn. Trixie presenteerde de nieuwe huisstijl voor het eerst op Interzoo in Neurenberg. De eerste verpakkingen in het nieuwe ontwerp worden vanaf mei/juni uitgeleverd.

Share