Tuin- en dierretailers aan de slag met de GS1-datapool

Vorig jaar gaven verschillende tuin- en petcareretailers uit de Benelux, namelijk Aveve, BTC-Retail, GRS Inkoop & GRS Services, IJsvogel Retail, Intratuin, Malanico, Prickels, Ranzijn Tuin & Dier, Tuincentrum Osdorp, Vijver- en Tuincentrum Pelckmans en Warentuin aan de GS1-datapool te gebruiken om goede productdata van hun leveranciers te verkrijgen. Deze retailers zijn ondertussen volop bezig met de voorbereidingen om gegevens uit de GS1-datapool te kunnen ontvangen.
“Consumenten zien het digitaal en fysiek winkelen als één geheel. Wij zullen er samen met onze leveranciers aan moeten werken om de klantverwachting waar te maken door aan de achterkant de omnichannelactiviteiten naadloos met elkaar te laten versmelten. Digitale en kwalitatieve productdata zijn daarvoor dé fundamenten,” zegt Menno de Vreede, hoofd informatiemanagement bij GRS Services.

Correcte productdata spelen daarnaast een steeds belangrijkere rol in operationele processen, zoals het vullen van webshops, bestellen, voorraadbeheer, leveren, space management en factureren. Ook om te voldoen aan wetgeving voor de opslag, vervoer en online verkoop van producten met gevaarlijke stoffen is productdata nodig.
“Verkeerde productdata leidt tot verkeerde productvergelijkingen op webshops, verkeerde bestellingen en extra retouren,” zegt Ard Malenstein, algemeen directeur van IJsvogel Retail.

Het kunnen beschikken over goede productdata via één centrale datapool speelt bij al deze zaken een belangrijke rol. De retailers vragen hun leveranciers daarom om hun data via de GS1 datapool aan te leveren.
“We pakken het nu met de hele sector op omdat het belang groot is en we een statement willen maken dat retailers het niet alleen kunnen”, aldus Remco Donselaar, informatiemanager bij Intratuin.

Tuincentrum Osdorp en Tuincentrum Pelckmans ontvangen al geruime tijd data via de GS1-datapool.
“Wij ontvangen via een geautomatiseerde (API-)koppeling de data uit de GS1-datapool en verwerken die dan automatisch in ons Product Information Management (PIM)-systeem en webshop. We hoeven leveranciers niet meer te vragen om Excel-bestanden aan te leveren. Dit levert ons allemaal aanzienlijke kostenbesparingen en een goede data op, want de kwaliteit van de data in de GS1-datapool wordt gecontroleerd voordat wij die ontvangen”, klinkt het bij Hans Schaafsma, systeembeheerder bij Tuincentrum Osdorp.

De andere retailers hebben recent een PIM-systeem aangeschaft, zijn hun IT- en businessprocessen aan het inrichten of halen nu al data via de GS1-afnemersinterface uit de GS1-datapool. In de loop van 2021 zullen steeds meer retailers aan hun leveranciers vragen om data via GS1 aan te leveren.
“Met de GS1-datapool kunnen bedrijven één taal spreken. De hele sector kan ervan profiteren vanwege efficiëntere ketenprocessen en het beter bedienen van de omnichannel klant. Wij zijn blij met het commitment van meerdere retailers. Leveranciers hoeven binnenkort maar één keer hun data vast te leggen in plaats van per retailer een Excel productsheet aan te leveren. Daarnaast kunnen meerdere retailers tegelijk die data gebruiken,” aldus Marc Luning, commercieel manager van Tuinbranche Nederland.

Share