Ga naar de inhoud

Vraag naar kwaliteit en nutritionele, gezonde petfood blijft hoog ondanks inflatie

Uit recent onderzoek van BENEO, producent van functionele ingrediënten van natuurlijke oorsprong voor humane voeding, petfood en de farmaceutica, blijkt dat ondanks de inflatie en prijsstijgingen van diervoeding eigenaren nog steeds het beste voor hun huisdieren willen. Daarom is de creatie van toegevoegde waarde, zoals voedings-, gezondheids- of duurzaamheidsvoordelen, de sleutel om in tijden van krappere budgetten de interesse van de consument te blijven opwekken. Dit nieuwe wereldwijde onderzoek werd in opdracht van BENEO uitgevoerd door het marktonderzoeksbureau bij onder 2.500 honden- en katteneigenaren in de VS, Brazilië, het Verenigd Koninkrijk, Duitsland en China.

Het onderzoek toont aan dat, hoewel bijna 9 op 10 ondervraagde huisdiereigenaren vindt dat de prijzen van diervoeding het afgelopen jaar zijn gestegen, slechts 1 op 6 huisdiereigenaren wereldwijd uit prijsoverweging overgestapt is op goedkopere producten of merken. De meesten blijven trouw aan hun favoriete merk door extra gebruik te maken van promotieaanbiedingen of grotere verpakkingen. In feite wordt de prijs minder belangrijk gevonden bij de aankoop van dierenvoeding dan de kwaliteit van de ingrediënten, de voedingswaarde, de smaak en de gezondheidsclaims. Ruim de helft van de ondervraagden is zelfs bereid om een meerprijs te betalen voor diervoeding met gezondheidsbevorderende ingrediënten, die wetenschappelijk onderbouwd zijn.

Huisdiereigenaars zijn erg bezorgd over de gezondheid van hun huisdier en de resultaten van het onderzoek weerspiegelen dit: ruim 4 op 5 eigenaren geven aan de gezondheid van hun huisdier even belangrijk te vinden als die van henzelf. De baasjes zijn zich ook meer bewust over het verband tussen de spijsvertering en de totale gezondheid van hun huisdier. 3 op 4 katten- en hondeneigenaren begrijpen dat het spijsverteringsstelsel evens een positieve invloed heeft op de botconditie, het mentale en fysieke welzijn of het immuunsysteem. Het is dan ook niet verrassend dat de consument hun aankoopbeslissing vaak laten leiden door claims ‘bevordert de spijsvertering op natuurlijke wijze’ en ‘licht verteerbaar’ op de verpakking. De meeste baasjes kiezen voor een proactieve en natuurlijke aanpak om de spijsvertering van hun huisdier te bevorderen. Meer dan 1 op 3 zegt dat ze hun huisdier voer geven met claims die handelen over de ondersteuning van de spijsvertering, Verder associeert bijna de helft van de huisdiereigenaren prebiotica met darmgezondheid, waardoor dit een belangrijk ingrediënt is voor de fabrikanten bij de samenstelling van hun dierenvoeding.

Het onderzoek geeft ook dat de eiwitkwaliteit en -inhoud belangrijk zijn voor 7 op 10 respondenten. Daarnaast nemen 4 op 5 eigenaars duurzaamheidsclaims tot op zekere hoogte in overweging bij de keuze van voeding. Meer dan de helft van de katten- en hondeneigenaren is van mening dat plantaardige eiwitten beter zijn voor het milieu, waardoor plantaardige ingrediënten met duurzaamheidscertificaten steeds belangrijker worden.
Dr. Maygane Ronsmans, Product Manager Animal Nutrition bij BENEO: “De bevindingen van dit laatste onderzoek tonen aan dat voedingswaarde en gezondheid zelfs in tijden van inflatie een prioriteit blijven voor kopers van huisdierenvoeding. Wetenschappelijk bewezen prebiotica, zoals BENEO’s Orafti® Inuline en Oligofructose uit cichoreiwortel, blijken populair te zijn bij producenten van diervoeding omdat ze de spijsvertering op een natuurlijke manier ondersteunen en tegelijkertijd een goede communicatie op de verpakking mogelijk maken. Nu huisdiereigenaren meer aandacht hebben voor duurzaamheid, zijn BENEO’s plantaardige eiwitten, afgeleid van fababonen, tarwe of rijst, waardevolle troeven voor de producenten van dierenvoeding. Dankzij een veelzijdig assortiment van plantaardige ingrediënten met technische, nutritionele en gezondheidsbevorderende voordelen en een jarenlange expertise in gezonde voeding is BENEO goed uitgerust om producenten te helpen innovatieve en relevante petfoodproducten op de markt te brengen, die voldoen aan de vraag van de consument, zelfs in een moeilijk economisch klimaat.”

Share