Ga naar de inhoud

Zoomark International pakt uit met webinars in aanloop naar editie 2023

Tags:

Nu voorbereiding voor de 20ste editie van de vakbeurs Zoomark International, die van 15 tot 17 mei 2023 in BolognaFiere wordt georganiseerd, in volle gang is, richt Zoomark zich tot de professionals op petcaremarkt met een reeks webinars over de meest actuele thema’s in de sector. Het eerste webinar vond plaats op donderdag 24 november jl. en kreeg de titel ‘De nationale en internationale scenario’s van de huisdierenmarkt. Een verkenning in de aanloop naar Zoomark 2023′ mee. Tijdens dit rondetafelgesprek wierpen Luciano Fassa, General Manager van Monge & C. S.p.A., Paolo Castegnaro, Operations Manager van Trixie Italia S.p.A., en Paola Cane, CEO van MiaSolutions hun licht op de recentste trends in de petcarebranche. Moderator van dienst was Davide Bartesaghi, Editorial Director van het magazine Pet B2B. Een honderdtal professionals uit de branche volgden het webinar. In zijn inleiding onderstreepte Domenico Lunghi, directeur Direct Events van BolognaFiere, het grote succes van de promotiecampagne voor Zoomark 2023. In vergelijking met de laatste pre-Covideditie (2019) telt de komende editie al meer exposanten en zelfs een extra hal. Bovendien mag de vakbeurs enkele nieuwe internationale delegaties verwelkomen, net als een aantal landen die voor het eerst deelnemen.

“De huisdierenmarkt heeft bewezen een ‘Covid-winner’ te zijn”, aldus Luciano Fassa van Monge. “De afgelopen twee jaar steeg het aantal huisdieren in Italiaanse huishoudens en dat leidde tot uitzonderlijke resultaten in de volledige Italiaanse petcaresector. Het is wel nog onduidelijk hoe de stijgende energie- en grondstofprijzen en de fors gestegen inflatie de consument zullen beïnvloeden, maar we moeten optimistisch blijven. De markt is gezond en heeft een solide basis: huisdieren zijn nu in alle opzichten gezinsleden.”

Volgens de sprekers waren de best presterende voedingsproducten in 2022 snacks en natvoer. Op het vlak van accessoires, scoorden producten met een korte levensduur, zoals speelgoed, het best.
“In 2021 gaf de komst van nieuwe huisdieren in de Italiaanse gezinnen een impuls aan de accessoiremarkt. Door de huidige economische situatie zullen diverse huisdiereigenaars de vervanging van artikelen, zoals halsbanden, tuigen, riemen, krabpalen, bedden en transportboxen misschien uitstellen. Toch denken we dat 2022 positief zal eindigen. Bovendien we hebben goede redenen om optimistisch te zijn voor 2023”, benadrukte Paolo Castegnaro van Trixie Italië op.

“De uitdagingen waar we voor staan, gelden voor alle internationale markten, inclusief de Verenigde Staten en Azië. Maar in het algemeen heerst er optimisme in de huisdierenindustrie”, beaamde Paola Cane. “Op Zoomark 2023 zal de beurszone Pet Vision de nieuwe internationale trends belichten.”

“Qua koopgedrag blijven de eigenaars hun favoriete producten en artikelen het beste zijn voor hun huisdieren kopen. Maar door hun financiële situatie gaan ze nu op zoek naar de interessantste prijzen. Consumenten letten meer dan ooit op promoties”, aldus Luciano Fassa. Paolo Castegnaro ging eveneens in op deze evolutie, die vooral het gevolg is van de verminderde koopkracht. Reisaccessoires en riemen bijvoorbeeld worden steeds vaker alleen vervangen als er goede aanbiedingen zijn. Volgens Paola Cane moeten we niet meer denken in termen van digitale en fysieke shopper. Tegenwoordig draait het om de ‘phygital experience’: sommige consumenten bekijken de prijzen online en kopen de artikelen dan in de fysieke winkel, anderen doen dan weer net het omgekeerde. Distributiestrategieën in de huisdierenbranche worden steeds meer gekenmerkt door een omnichannel- of multichannelaanpak, zoals Cane en Fassa benadrukten: “De traditionele detailhandel blijft gezond, maar om concurrerend te blijven moet die zijn inspanningen vernieuwen om zich te onderscheiden en actueel te blijven”.

Tot slot werd tijdens het eerste Zoomark-webinar benadrukt dat een vakbeurs, zoals Zoomark International, een belangrijk referentiepunt vormt petcareprofessionals: een beurs inspireert, biedt mogelijkheden tot interactie, helpt hen om de belangrijkste internationale trends te volgen en bereidt hen voor op de kansen en uitdagingen die de markt biedt.

Share